Digitaal werken in de horeca

Studenten ontwikkelen dashboard met gebruikersdata

Onder begeleiding van docent Rosmerta Goei werkten vijf studenten van het Mediacollege Amsterdam - Aleks Czajka, Redouan Assakali, Joël Lakhai, Mike van Diepen en Tom Reus - via MKB Digital Workspace aan een project voor GastroBuddy. GastroBuddy is een app dat werkprocessen in horecabedrijven digitaliseert. Het gaat vooral om registratieformulieren voor hygiene- of schoonmaakcontroles. “De app digitaliseert bedrijven in de horeca. Nu ze snel groeien, moeten ze zelf ook meer automatiseren”, vertelt student Aleks Czajka. Hoe verliep de samenwerking tussen de studenten en GastroBuddy en wat heeft het GastroBuddy opgeleverd?

Doel: dashboard voor het beheren van horeca-accounts

Sven Jens - ondernemer van GastroBuddy - is de samenwerking met studenten aangegaan om een dashboard met klantinstellingen te ontwikkelen. “Het is eigenlijk best gek. We ontwikkelen een app voor horecabedrijven om hun werkprocessen te digitaliseren en data op te slaan, maar we vergeten het voor onszelf te doen”, vertelt hij terwijl hij zegt dat ze vooral gericht waren op de ontwikkeling van hun product, “Als een gebruiker een vraag heeft, pas ik instellingen vaak zelf direct in de database aan. Nu het aantal gebruikers toeneemt, willen we dat het hele team in staat is om de instellingen van gebruikers aan te passen zonder dat iedereen zomaar bij alle gegevens kan.” Aan de Mediacollege-studenten de taak om dit te ontwikkelen.

01_CMS_User_final_02.png

Oplossing

De studenten ontwikkelenden bovenstaande dashboard voor GastroBuddy waarin ze direct kunnen zien hoeveel nieuwe gebruikers zich hebben aangemeld, welke gebruikers er actief zijn en hun gebruikersinstellingen kunnen aanpassen. Bij het aanpassen van gegevens gaat het vaak om ondersteunen bij nieuwe takenlijsten, adresgegevens wijzigen of betaalgegevens. Ze ontwikkelden het dashboard in dezelfde code als GastroBuddy is ontwikkeld, voor de liefhebbers: Javascript (framework REACT) en PHP (framework Laravel).

Proces
De studenten hadden zich vanaf het begin voorgenomen om een project op te pakken met een duidelijk op te leveren product. “We wilden iets bouwen dat het bedrijf ook echt gaat gebruiken”, zegt Aleks. Dat is ook gelukt. “De studenten hebben me echt verbaasd. Ze lieten tijdens het overleg via Zoom zien wat ze werkend hebben gekregen, bespraken hoe ze een volgende stap uitwerkten en gingen zelfstandig aan de slag.” Sven noemt ook dat ze erg netjes werkten. “Bij het doorontwikkelen van software is het belangrijk dat het backwards compatible is. De oudere functies moeten het blijven doen in nieuwere software”, legt Sven uit. Hij geeft als voorbeeld dat de studenten keurig testen schreven, zodat bij de verdere doorontwikkeling snel zichtbaar is dat er iets stuk gaat. “Dat scheelt me later weer enorm veel tijd”, zegt Sven opgelucht. Voor de studenten was het een leerzame periode. Aleks vertelt dat het leuk is om in het echt te kunnen toepassen wat hij op school geleerd heeft: ”Het geeft toch een kick. Als ik iets op school maak, kan ik het herkansen. Als ik dat nu doe, zijn gebruikers teleurgesteld.”

Schermafbeelding+2020-07-03+om+14.45.56.jpg

Resultaat

De studenten hebben een werkende versie van het dashboard opgeleverd aan het einde van de periode. In het dashboard krijgt GastroBuddy een overzicht van de nieuwe gebruikers, zien ze welke gebruikers minder actief zijn en kunnen ze de gegevens van hun gebruikers veilig beheren. “Ik wil nog een paar dingen afwerken en nog even intern testen, maar het is al zo goed als klaar om live te gaan”, besluit Sven Jens. NH Nieuws maakten een videoverslag over dit project, zoals hierboven is te zien.

Over GastroBuddy

In 2018 lanceerde GastroBuddy hun eerste app met digitale hygiene registratieformulieren voor de horeca. Het doel van de startup is om alle papierenlijsten uit de horeca te krijgen, zodat ondernemers en leidinggevende meer (realtime) inzicht krijgen in de kwaliteit van hun bedrijf en prestaties van hun medewerkers. Meer informatie over GastroBuddy staat hier.

Over MKD Digital Workspace

MKB Digital Workspace is een initiatief van ACE Incubator, Rabobank, Gemeente Amsterdam, Ministerie van Economische Zaken en Klimaat en provincie Noord-Holland. De komende drie jaar wil MKB Digital Workspace tenminste 750 ondernemers helpen met het digitaliseren van hun onderneming en slimmer omgaan met data. MKB Digital Workspace zal ongeveer 2.000 studenten koppelen met ondernemers in deze periode. Meer informatie over het initiatief of over deelname is te vinden via de mkbdigitalworkspace.nl.

Schermafbeelding 2020-07-03 om 14.34.54.png
TAPECC Haarlem

Branded content and identity design agency

https://www.tape.cc
Vorige
Vorige

Online verkoop van groene daken

Volgende
Volgende

Van grootschalige catering naar lunch on demand