Online verkoop van groene daken

Online marketing voor Solar Sedum

Studenten Lilia Domina, Anaïs Heslinga, Jurre van der Linden, Amber Nauta en Alexa Nühn namen deel aan de Online Marketing Challenge van de Universiteit van Amsterdam. Het studententeam voerde een online marketingcampagne uit voor Solar Sedum. Het doel van de campagne is de naamsbekendheid verhogen en ook om nieuwe leads te werven voor het bedrijf dat het vergroenen van daken combineert met het plaatsen van zonnepanelen.

Schermafbeelding 2020-07-03 om 17.32.40.png

Doel: verhogen leads via de website

De studenten hebben zich tijdens het project met name gericht op adverteren via zoekmachines (SEA). Hiervoor gebruiken ze Google Ads. Solar Sedum wil daarmee haar naamsbekendheid verhogen en vooral meer bezoekers trekken naar haar website. Bovendien willen ze minimaal 10-20 mensen werven die het aanvraagformulier invullen waar 1-2 nieuwe klanten voor Solar Sedum uitkomen.

Oplossing: Google Ads
Voordat de studenten zijn begonnen met adverteren, hebben ze eerst een kortstondige analyse gemaakt van de website en relevante zoekwoorden.

foto LEEF! advertorial 1.png

“Zowel technische aspecten als het gebruik van zoekwoorden in de tekst is belangrijk om SEA meer effectief te maken”, zegt Lilia Domina, “het levert ook nog eens meer organisch verkeer op.” Organisch verkeer zijn bezoekers die de website weten te vinden zonder te klikken op advertenties. Dat komt doordat de website een hogere waardering krijgt in de resultaten van zoekmachines. Daarna hebben de studenten twee campagnes uitgevoerd met een totaalbudget van 500 euro.

Resultaat

“Na de eerste periode van de campagne stonden we op de 10e plek in het concurrentieoverzicht van Google. “Daarna hebben we de tekst geoptimaliseerd en met name bepaalde zoekwoorden uitgesloten”, zegt Lilia. Ze heeft het over zoekwoorden van mensen die er op duiden dat ze nog in een erg vroege fase zijn in hun overweging om aan de slag te gaan met verduurzaming van hun dak of waaruit blijkt dat de combinatie van een groendak en zonnepanelen niet de beste oplossing is, zoals ‘zonnepanelen rieten dak’. Dit resulteerde erin dat de studenten na de tweede periode op plek 3 stonden in het concurrentieoverzicht, voor ruim 1.000 bezoekers die via advertenties op de site kwamen en 38 nieuwe aanvragen van geïnteresseerden.

Schermafbeelding 2020-07-03 om 19.29.04.png

Floortje Freekenhorst verantwoordelijk voor marketing bij Solar Sedum erg blij met het resultaat: “De UvA-studenten hebben een goed project gedraaid, veel waarde voor het bedrijf opgeleverd. Wij beschikten zelf niet over voldoende kennis, dus het was fijn hier hulp bij te krijgen en direct de impact van de campagnes te zien. De doelen die wij vooraf hadden opgesteld werden ruimschoots behaald (3x zo veel). Na de post-campaign presentaties is er nog een ZOOM-meeting ingepland met de studenten. Hierin gaven zij duidelijke adviezen en concrete aandachtspunten waar wij als bedrijf mee verder kunnen. Met name deze adviezen zijn voor ons heel waardevol en zullen deze stap voor stap implementeren.”

Over Solar Sedum

Solar Sedum gelooft dat er op daken een geweldige potentie ligt om de natuur terug te brengen in de stad en ook eigen duurzame energie op te wekken. Dat doen ze door de unieke combinatie van zonnepanelen en een groendak. Meer informatie over Solar Sedum staat hier.

Over MKD Digital Workspace

MKB Digital Workspace is een initiatief van ACE Incubator, Rabobank, Gemeente Amsterdam, Ministerie van Economische Zaken en Klimaat en provincie Noord-Holland. De komende drie jaar wil MKB Digital Workspace tenminste 750 ondernemers helpen met het digitaliseren van hun onderneming en slimmer omgaan met data. MKB Digital Workspace zal ongeveer 2.000 studenten koppelen met ondernemers in deze periode. Meer informatie over het initiatief of over deelname is te vinden via de mkbdigitalworkspace.nl.

TAPECC Haarlem

Branded content and identity design agency

https://www.tape.cc
Vorige
Vorige

Nieuwe website voor Vital Orange

Volgende
Volgende

Digitaal werken in de horeca