Van grootschalige catering naar lunch on demand

DIS Catering gooide het roer om tijdens de lockdown

Sinds de corona-maatregelen zijn er verschillende studenten die op vrijwillige basis mkb-ondernemers helpen om hun bedrijf te digitaliseren. Student Bas Vaassen (nu nog International Business Management aan het TIO, na de zomer Business IT & Management bij Inholland) is zo via MKB Digital Workspace in contact gekomen met DIS Catering. “Naast mijn studie werk ik bij een groot bureau. Het is echt heel anders om samen met de eigenaar direct te sparren over kansen voor het bedrijf”, zegt Bas die eigenaar Victor van Asselt van DIS Catering ondersteunt bij de zoektocht naar een nieuwe toekomst voor het bedrijf.

Schermafbeelding 2020-07-07 om 15.49.41.png

Doel: new business

Zoals bij veel bedrijven maakten ook bij DIS de corona-maatregelen van medio maart veel impact. “We deden catering voor grote groepen tot 500 personen. Dat hield plotseling helemaal op”, zegt eigenaar Victor van Asselt van Dis Catering die het ook niet snel ziet verbeteren, “Veel van onze klanten zijn grote techbedrijven of andere multinationals en bij hen blijven de meeste mensen tot het einde van het jaar thuiswerken. Daardoor zitten we in zwaar weer.” Victor kreeg hulp van twee studenten, waaronder Bas, in zijn zoektocht om nieuwe omzetlijnen te ontwikkelen en dit meteen online toe te passen.

Oplossing: nieuwe concepten

“We moesten aan de bak met nieuwe concepten”, zegt Victor, “Maar zo gemakkelijk is dat niet.” Bas had wel meteen een leuk idee: picknickboxen. “DIS staat voor extra genieten door hoogwaardig eten, hoe kan dat beter dan met een kant-en-klare picknickbox”, zegt hij. Het klinkt logisch, maar Victor realiseerde zich dat er meer nodig is om het wegvallen van de catering te compenseren en zoekt tegelijkertijd naar ideeën die dichter bij hun oorspronkelijke (zakelijke) activiteiten liggen. “We zien nu wel dat mensen meer incidenteel op kantoor werken. Voor hen willen we lunches on demand aanbieden”, vertelt Victor. Hij schetst het beeld dat bedrijven een eigen account krijgen en medewerkers kunnen inloggen om de lunch door te geven op de dagen dat ze op kantoor werken.

Schermafbeelding 2020-07-07 om 16.52.14.png

Proces: klein bedrijf, grote vragen
”Het is leuk om met Bas te werken, omdat hij ontzettend ijverig is”, zegt Victor over de samenwerking met Bas. De eerste stappen zijn al gezet. “In een paar weken hebben we een webshop opgezet voor de picknickboxen. Hopelijk slaat dat aan, maar we gaan nog meer concepten uitwerken”, zegt Bas. Hij vertelt dat hij naast zijn studie al werkt bij een groter bureau. “Direct werken met de ondernemer van een bedrijf is echt anders. Je werkt meteen aan een grotere vraag: hoe komt het bedrijf verder? Je raakt echt alle facetten van het ondernemerschap”, aldus Bas die later ook zijn eigen bedrijf wil starten.

Resultaat

De picknickboxen staan al online en zijn via shopdis.nl te bestellen. Victor en Bas zijn inmiddels zover dat techniek niet per se een obstakel vormt. De student merkt op dat er ongelooflijk veel gestandaardiseerde oplossingen zijn voor mkb-ondernemers om te starten zonder grote investering: “Voor de webshop van DIS gebruik ik Shopify. Uiteindelijk hebben we wel wat aangepast, maar het is wat techniek betreft echt plug-and-play voor elke ondernemer die wil beginnen met online verkopen.” Victor beaamt dat, maar waarschuwt ook: “Digitalisering of techniek biedt zeker nieuwe mogelijkheden. Alleen het toepassen daarvan is niet genoeg. Ik moet op korte termijn mijn bedrijf opnieuw opbouwen. Dat is een enorme uitdaging en daarom gaat nu het vooral om resultaat. Naast de slimme digitale inzichten, is het fijn dat de studenten ook extra denkkracht meebrengen.”

Over DIS

DIS maakt heerlijk, gezond comfort food voor thuis of op kantoor. De maaltijden zijn af te halen bij de winkel, online te bestellen of te reserveren als catering. Meer over DIS.

Over MKD Digital Workspace

MKB Digital Workspace is een initiatief van ACE Incubator, Rabobank, Gemeente Amsterdam, Ministerie van Economische Zaken en Klimaat en provincie Noord-Holland. De komende drie jaar wil MKB Digital Workspace tenminste 750 ondernemers helpen met het digitaliseren van hun onderneming en slimmer omgaan met data. MKB Digital Workspace zal ongeveer 2.000 studenten koppelen met ondernemers in deze periode. Meer informatie over het initiatief of over deelname is te vinden via de mkbdigitalworkspace.nl.

TAPECC Haarlem

Branded content and identity design agency

https://www.tape.cc
Vorige
Vorige

Digitaal werken in de horeca

Volgende
Volgende

“Choconversie”