Business Process Management

Business Process Management
Hogeschool van Amsterdam
Leerjaar 2
Medio november – medio januari
15 opdracht met 4/5 studenten
Ongeveer 1x per week voortgangsoverleg

Laat dan een studenten team een optimalisatie traject uitvoeren voor dit bedrijfsproces! Dit kunnen ze ook voor kleine bedrijven doen. In beginsel zijn zowel formeel vastgelegde als informeel uitgevoerde processen geschikt als opdracht, in het ene geval zullen de studenten vooral naar verbeteringen kijken terwijl in het andere geval de focus zal liggen op én het vastleggen, én volgens de juiste methoden/technieken verbeteren van deze processen. 

Voorbeeld opdrachten

De studenten hebben voor een grote diversiteit aan opdrachtgevers een breed scala aan processen onder de loep genomen.

  1. Aan een kozijnen leverancier is bijvoorbeeld antwoord gegeven op de vraag: Hoe zouden de ‘particuliere markt’ processen moeten worden vormgeven om te komen tot de gewenste efficiency slag.

  2. Voor een papier maker is onderzoek gedaan of voor celstoffen (belangrijke grondstof voor papier) voorraadbeheer op basis van minimale voorraden mogelijk is en hoe dat dan zou moeten worden vormgegeven.

  3. Voor een consultancybedrijf is gekeken naar wat de beste methode zou zijn om medewerkers ‘engaged’ te houden uitgaande van de nieuwe werkelijkheid van het afgelopen jaar, een volledige thuiswerk situatie. Dit alles zonder de normen en waarden te verwaarlozen én met behoud van het familiegevoel en de informele sfeer.

  4. Voor een ‘social sustainable bike sharing app’, waarbij alle inwoners van een stad hun fiets kunnen verhuren en zo ook een groot deel van de opbrengst krijgen i.p.v. dat dat naar een internetbedrijf gaat is het ‘uitrol’-proces geoptimaliseerd dus wat kost het om de app en platform naar andere steden uit te breiden en daar te lanceren.

  5. Zoeken van een duurzame oplossing voor het lunchproces van een marketingbureau. De dame die verantwoordelijk was voor de lunch ging met pensioen. Het bureau wilde de gezamenlijke lunch graag behouden, maar hier zelf geen werk aan hebben - ook niet incidenteel (bijvoorbeeld als iemand die de lunch verzorgt ziek of met vakantie is). Het moest wel tot in de puntjes geregeld zijn: van de tafels dekken, juiste bevoorrading tot het opruimen en schoonmaken, zonder een vaste medewerker op de payroll, en ook geen uitzendkracht.

  6. Een IT-beheerder stelde de studenten de volgende vraag: Door het grote aantal van en de grote verscheidenheid in licenties en applicaties is het beheer een niet-eenvoudige zaak. Licentiebeheer moet alle zeilen bijzetten om de juiste stappen te zetten, temeer omdat niet iedereen het proces volgt. Moet nu dit proces aangepast worden, de mensen opgevoed worden of moet er iets anders gebeuren?

  7. Andere door studenten uitgevoerde opdrachten betreffen onder meer: optimalisatie van het onboarding proces voor een consultancyfirma, optimalisatie van het intake proces van nieuwe cursisten bij een opleidingsinstituut, procesoptimalisatie door het uitwerken van verbetertips die uit een klanttevredenheidsonderzoek kwamen bij een client facing organisatie, optimalisatie van het offerteproces bij een telecomprovider en optimalisatie van shared service processen bij een Business Intelligence bedrijf.

     

TAPECC Haarlem

Branded content and identity design agency

https://www.tape.cc
Vorige
Vorige

Software development (advanced)

Volgende
Volgende

E-Commerce Manager