Digital Marketing studenten adviseren VondelGym over conversieoptimalisatie

VondelGym is een sportschool in het luxere segment, die in 2015 is opgericht en een megasnelle groei doormaakte binnen Amsterdam met wachtlijsten tot gevolg. Toen het idee ontstond om uit te breiden buiten Amsterdam kwam ook de urgentie om de website te upgraden. Maar liefst vier groepjes van vier studenten, die de minor Digital Marketing Tomorrow volgen aan de Hogeschool van Amsterdam, gingen voor VondelGym aan de slag.

Schermafbeelding 2016-11-14 om 14.28.48.png

VondelGym richt zich voornamelijk op millenials met een gemiddeld tot bovenmodaal inkomen, maar uiteraard is iedereen welkom. De Gym heeft momenteel drie locaties in Amsterdam, in Oost, Zuid en West, waar zij een gevarieerd aanbod bieden: van crossfit tot powerliften en van yoga tot hardlopen. De sportschool is opgericht door een groep vrienden en zakenpartners. Jan Willem van der Kuip is één van deze ondernemers.

“Heel lang hoefden we eigenlijk niets te doen aan marketing. We zaten in een luxepositie: al onze vestigingen hadden een ledenstop. Daardoor hebben we het ook een beetje laten versloffen. De reden om onze website en social mediakanalen eens onder de loep te nemen, is geboren door het idee om ook vestigingen buiten Amsterdam te gaan openen. Wij zijn allemaal ondernemers uit Amsterdam, dus hier is ons netwerk groot, maar in andere steden wordt het een lastiger verhaal”, vertelt hij.

Community

Van der Kuip: “Voor ons is ons verenigingsgevoel en de community heel belangrijk. Daarmee onderscheiden wij ons ook. Maar dat gevoel was op onze website te weinig terug te vinden. Bovendien wilden we meer conversie in onze webshop realiseren waar wij merchandise verkopen.”

image006.jpg

Via de Rabobank werd Van der Kuip gewezen op de mogelijkheid om studenten mee te laten kijken naar hoe VondelGym zijn online aanwezigheid zou kunnen verbeteren om daarmee dus ook voet aan de grond te krijgen in andere steden. Vier teams van studenten gingen met deze vraag aan de slag. Twee van deze studenten - Toon Jongerius en Lars de Vré - vertellen over hun ervaringen. “Wij hebben nadat we alle informatie hebben gekregen zowel kwalitatief als kwantitatief onderzoek gaan doen. Van deskresearch tot een zoekwoordenonderzoek ter bevordering van de SEO. Ook hebben wij interviews gehouden met kennissen en mensen opdrachtjes laten uitvoeren op de website.”

Vindbaarheid

En wat de bevindingen waren? “De eerste fase van ons onderzoek maakte duidelijk dat Vondelgym met een aantal online problemen kampte die te maken hebben met online optimalisatie en conversie. Zo was de website bijvoorbeeld heel moeilijk vindbaar via Google, en laadde deze ook nog eens heel traag door te grote fotobestanden. Bovendien was de boomstructuur van de website niet op orde, waardoor er bijvoorbeeld veel dubbele pagina’s waren. Ook is het community-gevoel wat centraal staat, online niet tot nauwelijks terug te vinden in de content.”

Vanwege Covid-19 gingen alle meetings via Zoom, wat het niet altijd makkelijker maakte, geven De Vré en Jongerius aan. “Het was wel lastig dat we nooit echt een gevoel bij dat community-idee hebben kunnen krijgen, want we zijn nooit binnen geweest bij een van de sportscholen van VondelGym. Maar al met al was het een leerzaam project.”

Aanbevelingen

Door de bevindingen van het onderzoek heeft het groepje van De Vré en Jongerius vier aanbevelingen gedaan. Bijvoorbeeld het aanpassen van de boomstructuur van de website. Een onderdeel daarvan is ook het herschrijven van pagina’s van de website vanwege SEO. Dit advies is gegeven om de website te optimaliseren en zo ook een hogere positie in zoekmachines te krijgen. Een andere aanbeveling was om meer verschillende soorten content te maken waarbij de focus ligt op het voeren van interactie met de leden en dus het versterken van het community-gevoel.

Van der Kuip: “De studenten zijn meerdere maanden bezig geweest en wij hebben nu verschillende rapporten met aanbevelingen ontvangen. Heel veel is natuurlijk theoretisch kader, maar met de concrete aanbevelingen zijn wij aan de slag gegaan. Zo hebben wij het advies voor een nieuwe structuur van de website overgenomen en een SEO-specialist aan het werk gezet voor herziening van de teksten. Ook de grootte van de foto’s wordt bijvoorbeeld aangepast. We halen er dus concrete verbeterpunten uit én het zorgt intern voor veel discussies over hoe we het dan het beste kunnen doen en dat helpt altijd!”

De plannen van VondelGym om uit te breiden naar Rotterdam liggen er nog steeds en zijn heel concreet, maar door corona ligt nu alles even stil.

Over MKD Digital Workspace

MKB Digital Workspace is een initiatief van ACE Incubator, Rabobank, Gemeente Amsterdam, Ministerie van Economische Zaken en Klimaat en provincie Noord-Holland. De komende drie jaar wil MKB Digital Workspace tenminste 750 ondernemers helpen met het digitaliseren van hun onderneming en slimmer omgaan met data. MKB Digital Workspace zal ongeveer 2.000 studenten koppelen met ondernemers in deze periode. Meer informatie over het initiatief of over deelname is te vinden via de mkbdigitalworkspace.nl.

TAPECC Haarlem

Branded content and identity design agency

https://www.tape.cc
Vorige
Vorige

Broodnodige extra omzet via social media

Volgende
Volgende

Cybersecurity-studenten testen de online veiligheid van MyWheels